Afstuderen aan de Antwerpse modeacademie, garantie op succes?

  • Artikels
  • Cultuur
  • Afstuderen aan de Antwerpse modeacademie, garantie op succes?
Afstuderen aan de Antwerpse modeacademie, garantie op succes?
5 minuten lezen

Wat is het luxeproduct dat jij met ’t stad associëert? Diamant? Of toch eerder mode? Cool, dan ken je sowieso onze modeacademie. Ze bestaat al sinds 1963 en gooit hoge ogen in binnen- en buitenland. Maar waarom eigenlijk?

Waarom komen zoveel (internationale) studenten naar Antwerpen afgezakt? En waar komen ze terecht nadat ze aan de Academie zijn afgezwaaid? Blijven ze in België? Trekken ze naar het buitenland? Schetsen ze van 9 tot 5 t-shirtjes voor grote confectiehuizen? Of gaan ze onder eigen naam losse gewaden uit fluoriscerende biostoffen produceren? Toen de modeafdeling in 2013 vijftig jaar bestond, gaf een onderzoek aan de Universiteit Antwerpen antwoorden op al die vragen. Wij van den Antwerpenaar pikten er de interessantsten uit.

Waarom hier mode studeren?

De docenten en alumni van de modeopleiding nemen steeds weer de drie zelfde stokpaardjes in de mond: creativiteit, zelfexpressie en vernieuwing. De studenten maken een enorm sterke persoonlijke ontwikkeling door tijdens hun studies. Maar om op zoveel zelfexpressie te kunnen focussen doet de Academie ook concessies. Door een gebrek aan zakelijke, commerciële en vaktechnische vakken krijgen de studenten weinig voeling met het beroepsleven, zo blijkt uit het onderzoek. En dat is even slikken voor de hypercreatieve schoolverlaters. Gelukkig maakte het prestige dat de Academie uitstraalt veel goed. 91% van de ondervraagden zou opnieuw voor de Academie kiezen.
Tegenwoordig doen andere instanties hun best om de minder blinkende vaardigheden die nochtans noodzakelijk zijn in de modewereld óók aan te leren aan de Antwerpenaren. Flanders DC, een platform voor creatieve beroepen in Vlaanderen, organiseert regelmatig workshops en lezingen om de modewereld te verzekeren meer commerciële en zakelijke vaardigheden het publiek in te sturen (http://www.fashiontalks.be/nl). Vanaf volgend academiejaar kan je trouwens een Master Fashion Management volgen aan de Antwerp Management School. (https://www.antwerpmanagementschool.be/programma/master-fashion-management/)

Succes = vrijheid

Gaan de ontwerpers die in Antwerpen afstuderen een bloeiende carrière tegemoet? Het eerlijke antwoord is: dat hangt er vanaf. Niet iedereen wordt een Dries Van Noten of Martin Margiela; de twee alumni die door de afgestudeerden als meest succesvol werden genoemd. De belangrijkste succesfactor voor de afgestudeerden aan de Antwerpse modeacademie is dan ook 'de mogelijkheid om te kunnen kiezen voor wat ik graag doe' en op de tweede plaats 'mijn creatieve ideeën kunnen uiten', iets waar zowel Van Noten als Margiela in uitblinken. Erkenning door de pers of internationale bekendheid is een stuk minder belangrijk voor de alumni, zo blijkt. Van de afgestudeerden geeft een derde aan dat ze zelf voldoen aan de door hun gekozen succescriteria. Zij vinden zichzelf dus succesvol. 67% geeft aan dat slechts deels te doen.

Zijn er ook losers?

Andere bekende namen als Ann Demeulemeester en Tim Van Steenbergen kunnen ook snel worden opgesomd, maar wat komt er terecht van al de rest? Uit het onderzoek blijkt dat de overgrote meerderheid van de afgestudeerden nog in de modesector werkt, maar vooral ook dat ze tijdens hun carrières jobs moesten combineren om én hun creativiteit te kunnen botvieren én voor zichzelf financiële en sociale zekerheid te verzekeren. Een typisch voorbeeld van een combi-ontwerper is één die een eigen, minder commerciëel label uitbaat en dat combineert lesgeven of met een vaste job voor een commerciëler merk.

Waar zitten de Antwerpse alumni?

Op het moment van de bevraging, in 2012, werkte een vierde van de afgestudeerden nog of opnieuw in Antwerpen. De steden die nadien het vaakst werden genoemd zijn Brussel, Parijs, Berlijn, New York, Firenze en Amsterdam. Tussen de afgestudeerden zitten Belgen die in België bleven, Belgen die naar het buitenland trokken, internationale ontwerpers die thuis of ergens anders werk vonden en buitenlandse ontwerpers die nadien in België bleven. Elke mogelijke combinatie dus. In beweging zijn en komen en gaan, dat is een deel van onze stad.

Wie is voor jou de meest succesvolle Antwerpse ontwerper? En waarom? Laat het ons weten in de commentaren!