Antwerpenaren - Tim Gys

9 minuten lezen

Tim Gys over het Antwerpse nachtleven

Tim Gys is een Antwerpse 30’er met een grote liefde voor techno en house. Als zaakvoerder van High on House & Balance wil hij de Antwerpse undergroundwereld verbeteren en lokale talenten een kans geven.

Tim, vertel eens: waar is het allemaal begonnen en wat houdt High on House in?

Ik ben 7 jaar geleden met Christoph Van Hecke High on House gestart, maar zoals veel beginnende ondernemingen gaat dat met vallen en opstaan. Ons eerste feest was een flop, maar twee jaar later hebben wij samen met Sam Schnabel, een dj die naam maakte op Tomorrowland, High on House terug opgepikt met het doel een nieuwe stroming van house en techno in het Antwerpse nachtleven te ontwikkelen. Ons concept is ondertussen een vaste waarde in de stad geworden.

Was het een nieuwe wending in Antwerpen?

Je kan zeker van een nieuwe wending spreken toen wij enkele jaren geleden zijn gestart. Toen zijn er feestjes ontstaan die ons concept hebben gekopieerd of aangepast. Ik geloof dat wij een positieve invloed hebben gehad op de samenwerking in dit wereldje.

Jullie organiseren ook nog een ander concept, Balance. Wat is het verschil tussen beiden?

Balance is een vertakking van High on House, maar focust zich meer op het techno-verhaal. High on House is eerder een project, gestart om het Antwerpse housemilieu te verbeteren en lokale dj’s een kans te geven. Het is eigenlijk één groot feest onder vrienden.

Daarentegen representeert Balance grotere namen zoals Dense&Pika, Kollektiv Turmstrasse en binnenkort Âme. Daardoor wordt het ook meer geboekt.

Hoe ben je in het nachtleven terechtgekomen?

Haha, door een weddenschap met Christoph. Wij zetten beiden graag de bloemetjes buiten en bezochten geregeld discotheken. Na wat gezever en geplaag concludeerden we dat wij dit ook konden, misschien zelfs beter. Van het een kwam het ander.

Kwam de motivatie door een gebrek aan kwaliteitsvolle techno-en housefeestjes in Antwerpen?

Zo kan je het wel stellen. Ik vond zeker dat Antwerpenaren te weinig kansen kregen en wou vervolgens de malafide praktijken in het nachtleven wegwerken. De droom was en is nog steeds om de lokale kerel te zijn die andere lokale talenten in de startblokken zet, met alle positieve gevolgen van dien natuurlijk.

Naast organisator ben je ook bookingmanager van verschillende dj’s.

Dat klopt! Ik ben bookingmanager van Bocain (Christoph Van Hecke), Djaxx, Dimitri Delava en Patrice Van Delm. Via onze opgebouwde netwerken proberen wij die jongens kansen te geven die anders uitgesloten zijn.

Je vindt dat de opvolging van Antwerpse jonge dj’s te beperkt is?

Absoluut. Wij rekenen in slots en ieder feestje heeft er ongeveer 5. Normaal gezien worden er 2 toegewezen aan headliners, 2 aan concept-dj’s en eentje om een talentvolle jonge kerel een kans te bieden. Bij High ons House laten we zoveel mogelijk verschillende dj’s aan bod komen. Mede door het toekomstige Tomorrowland-verhaal krijgen we steeds meer boekingen en verloopt alles naar wens. Het is wel super vet dat er op 21 juli een volledige High on House-stage op Tomorrowland staat.

Super vet, proficiat! Maar hoe komt het dat die jonge Antwerpse talenten zo moeilijk doorbraken? 

Antwerpenaren waren te verwend op gebied van line-ups. Ze kwamen enkel naar feestjes met grote namen die ze op Youtube, Facebook of Studio Brussel hebben gehoord. Maar na 3 jaar Balance merken we toch een bepaalde tendens op, een tendens waarbij mensen geen 20 euro inkom willen betalen voor 1 avond, maar gewoon willen genieten van house en techno voor een schappelijke prijs. Het paradoxale is wel dat je zulke dingen enkel kan bereiken door grote namen te boeken, zodat je een naam maakt. Pas dan worden clubs veel toegankelijker en krijg je betere datums.

Welk muziekgenre zet je op een zondagochtend op?

Disco! Een genre dat te weinig aan bod komt in Antwerpen. In Brussel en Gent is disco enorm hot, maar we hebben plannen om dit ook in onze stad te promoten.

Dj’s springen de laatste jaren als paddenstoelen uit de grond. Zijn ze de nieuwe rocksterren?

Daar ben ik vast van overtuigd. Aangezien dj’s buiten een mengpaneel en laptop niet veel materiaal nodig hebben, is het financieel vrij gemakkelijk om hierin verder te gaan. Al denken de meesten dat deze “nieuwe rocksterren” bakken geld verdienen, draaien startende dj’s het eerste jaar vaak gratis. Sommigen krijgen een vergoeding die dan opgaat aan materiële, muzikale zaken. Goh, er circuleert zeker een misvatting onder de mensen, want deze jongens hebben een lange weg voor de boeg. Anderzijds is het zoals bij rocksterren een uitlaatklep voor jongeren. Daar heeft niemand iets op tegen.

In welke tijd zou je het liefste leven?

Jaren 60 of 80. Tijdens deze periodes heeft de clubscène zeer goede dingen voortgebracht met een prachtige atmosfeer. Tegenwoordig worden er te weinig positieve dingen in het clubwereldje gestoken waardoor er een negatieve connotatie aan vasthangt. Het uitgaansleven is een nichemarkt voor nachtbrakers geworden. Daar had ik toch een andere visie op.

Kies je dan voor Woodstock of een technofeest in Berlijn?

Geef mij toch maar Woodstock. Kijk, volgens mij gaan mensen uit om zich vrij te voelen en zich te ontspannen. Die waarden en normen stonden vroeger meer centraal, daar ging het allemaal om. De hedendaagse clubs representeren toch andere dingen. Het is natuurlijk de bedoeling om dit gevoel terug te brengen.

Techno is in Antwerpen al enkele jaren zeer populair. Onze stad herbergt ook enkele bekende discotheken zoals Ampère, Vaag, enzoverder. Waar komt die positieve tendens vandaan?

Techno is het nieuwe IDM! Intelligent Dance Music was vroeger een kunstmuziekstroming, gebaseerd op het techno in het begin van de jaren 90. Door computers werd deze muziekstijl complexer en leek het minder op techno van vroeger.

Clubs spelen in op de noden van de klanten, dat is momenteel: hoe harder, hoe beter. Door die intelligent dance music, gemaakt door computers wordt techno steeds meer duister en complexer. Ik denk persoonlijk dat deze trend tijdelijk is en dat er binnen bepaalde tijd terug wordt overgestapt op house en disco. De clubs volgen deze trend blindelings, waardoor er weinig variëteit aanwezig is in hun programma. Op die manier creëer je geen basis en stabiliteit.

Wat is jouw favoriete discotheek in Antwerpen?

Ik had een zeer goed gevoel bij Contrair, maar dat wordt jammer genoeg vervangen door Club Haar. Daar werd een toplocatie gecombineerd met een fantastische vibe. Uiteraard mag ik club Vaag niet vergeten. Door een goede verstandhouding met de leidinggevenden, kunnen wij in vrijheid ons ding doen. Voor High on House en mezelf is Club Vaag een tweede thuis geworden.

Wat is voor jou het hoogtepunt?

1 jaar High on House. Die avond hebben wij het toenmalige Petrol en Piaf stampvol gekregen zonder grote namen te gebruiken. Ons concept stond toen helemaal niet op punt, maar toch kwamen er ongeveer 1500 mensen opdagen met hetzelfde doel voor ogen: genieten van heerlijke house en amuseren onder vrienden. Dat is vandaag de dag ondenkbaar.

Wat wens je het Antwerpse nachtleven toe?

Meer sensibilisering en steun van de overheid. Als onze stad zou inzien dat het nachtleven een heuse economie kan voortbrengen, bereik je onmeetbare hoogtes. Door het drugsgebruik wil onze stad dit soort evenementen niet steunen, of zeg maar negeren. Accepteer dit gegeven, vat de koe bij de horens en sensibiliseer waar nodig. Op die manier kunnen Antwerpse discotheken en dj’s op een aangename, correcte en legale manier floreren met een nieuw exportproduct als gevolg.