Centraal Station, het mooiste station ter wereld (met het lelijkste verhaal)

  • Artikels
  • Cultuur
  • Centraal Station, het mooiste station ter wereld (met het lelijkste verhaal)
Centraal Station, het mooiste station ter wereld (met het lelijkste verhaal)
3 minuten lezen

Wie indruk wil maken op buitenlands bezoek, die laat hen met de trein in Antwerpen arriveren en wacht hen op in Centraal Station. Op gespecialiseerde reiswebsites als Fodors en Travel and Leisure en op Amerikaans-Engelse nieuwswebsite Mashable wordt Antwerpen Centraal als het allermooiste station ter wereld geroemd. Wij Antwerpenaren weten dat uiteraard al langer, maar kunnen we er ook de vinger op leggen waarom dat zo is?

20 soorten marmer

‘In de grote hal’ afspreken, of ‘aan de trappen’ betekent dat je op iemand staat te wachten tussen 20 verschillende soorten marmer en natuursteen. Lodewijk II, met bijnaam Koning-Bouwheer, liet het station in 1899 zetten en in 1905 opleveren, in de periode dat treinverkeer hét van hét was. En daar mochten dus wel wat dure materialen aan te pas komen. Centraal Station was naast de Zoo en het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten één van de grote bouwwerken die Leopold in die tijd in Antwerpen liet uitvoeren. Maar het verhaal áchter die drie constructies, is er een met een wrang smaakje...

Van waar kwamen de centen?

In 1885 eigende Leopold II zichzelf Kongo Vrijstaat toe, tijdens de Conferentie van Berlijn, oftewel de verdeling van Afrika onder de Europese landen. Leopold wilde met zijn privé-kolonie vooral zijn eigen kapitaal spekken. Hij maakte zijn vrijstaat zo winstgevend mogelijk, op de kap van de plaatselijke bevolking. Die stelde hij te werk op rubberplantages die door de opkomende auto-industrie zo winstgevend werden. Leopold nam het geld mee naar België, en gaf de Congolezen strafkampen, verkrachtingen, uitroeiingen en het afhakken van kinderhanden in ruil. Voor wie hier even bij nadenkt, krijgt het Antwerpse handje plots een heel dubbele betekenis.

Renoveren, wie zijn best doet zal het leren

In de afgelopen eeuw werd het station verschillende keren gerenoveerd om veilig te blijven én er deftig te blijven uitzien. En de grootste structurele werken, waaraan het station vandaag zijn bijzondere look te danken heeft, die kwamen er in 2007. Het station kreeg toen sporen op drie verschillende niveaus, waarvan niveau +1 het oorspronkelijke niveau was. Het succesvol combineren van de oude pronkelementen in een modern geheel, dat maakte Antwerpen Centraal in 2007 tot wat het tien jaar later nog steeds is: de állerscheunste staase ter weireld – maar eentje waarvan we de geschiedenis niet mogen vergeten.

Laat ons weten welk stukje Antwerpen Centraal jij het meest typerend vindt. Trek er een foto van en post met #MijnAntwerpenCentraal