De speculaas van Sinterklaas

De speculaas van Sinterklaas
3 minuten lezen


De speculaas van Sinterklaas!

De lieve, goede, kindervriend deed afgelopen weekend wederom zijn intrede in ’t stad. Bij Philip’s Biscuits zijn ze zich daar maar al te goed van bewust. Als je voorbij de winkel in de Korte Gasthuisstraat wandelt, zal dat niet onopgemerkt blijven. De hele etalage  staat in het teken van de Goedheilig Man. De rijkversierde stoomboot, de Zwarte Pieten en de heerlijke speculaas doen je spontaan verlekkerd terugdenken aan die onschuldige kindertijd. Laat de jeugdige zelf in je los en spring hier eens binnen om te zondigen van deze heerlijke lekkernijen.

Wie altijd al fan is geweest van Antwerpens meest bekende koekjeszaak, zal merken dat de winkel er lichtjes anders uitziet. Philip’s Biscuits onderging het afgelopen jaar een heuse ‘rebranding’ en uitbreiding. Niet alleen de winkel werd gerenoveerd maar ook de koekjesdozen en verpakkingen moesten eraan geloven. Voor enkele feestdagen worden zelfs gepersonaliseerde verpakkingen gemaakt. Valentijn, Pasen, Kerst en natuurlijk Sinterklaas krijgen een unieke verpakking zoals bijvoorbeeld een Sinterklaaszak vol met de lekkerste speculaas en koekjes. Maar de belangrijkste verandering zit in het logo, daarop pronkt de oh-zo-mooie kathedraaltoren van onze stad. Daarmee tonen ze hun trouw aan hun oorspronkelijke thuisbasis.

“Aan onze jongste dochter vertellen we dat wij de speculaas voor Sinterklaas maken”, zegt Ann Goegebuer-Painblanc lachend. Samen met haar zoon Maxim Painblanc zijn ze verantwoordelijk voor de rebranding van de zaak. Ann staat in voor de organisatie en marketing, terwijl Maxim, Meesterbakker en mede-eigenaar in staat voor het bakken van de koekjes zelf. Na zijn opleiding aan Ter Duinen is hij verantwoordelijk voor 5 bakkers waar ze enkel hun eigen topkwaliteit nastreven. “Elk baksel wordt voorgeproefd om de kwaliteit van onze koekjes op peil te houden”, vertelt Ann.

Naast de herinrichting van de originele winkel, hebben ze niet stil gezeten. Afgelopen maand hebben ze een nieuw filiaal geopend in Mechelen. “Hier worden onze klassiekers aangeboden zoals de Antwerpse handjes en de abdijspeculaas, maar we proberen ook de plaatselijke streekproducten in de verf te zetten, bijvoorbeeld het Mechels Maantje.” Verder willen ze in de toekomst nog uitbreiden naar de kust, Gent en Brussel.

Een andere innovatie die binnenkort zijn intrede zal doen bij de koekjesfabrikant is een online webshop. “Aangezien we al veel bestellingen krijgen van het buitenland, willen we deze dienst optimaliseren voor iedereen,” zegt Ann, “We zoeken enkel nog de juiste manier om onze koekjes te verpakken en te transporteren zodat ze op dezelfde manier bij de klant worden afgeleverd zoals ze de winkel verlaten.” In de loop van het volgende jaar zullen we dus deze overheerlijke lekkernijen vanuit onze luie zetel kunnen bestellen.